Week numero uno

22 september 2015 - Santa Cruz de la Sierra, Bolivia

Olaaaa,

Het is inmiddels dinsdag 22 september en dat betekent dat ik officieel een week op Hogar “Santa Maria” De Los Angeles ben. Vorige week dinsdag kwam ik als nieuwsgierig meisje binnen en werd ik overrompeld door de Boliviaanse gewoonten en het leven op de Hogar. Dit deed me de eerste paar dagen (hoe cliché het ook is) beseffen wat voor een luxeleventje ik in Nederland leef. Iedere dag je kamer dweilen, opstaan als de lerares binnenkomt, urenlang werken in een moestuin en ALTIJD om 7 uur ‘s morgens aan het ontbijt zitten zonder ochtendhumeur. Kinderen in Nederland zouden massaal protesteren en zo stond ik me de eerste paar dagen ook behoorlijk te verwonderen over de vele klusjes die de kinderen hier doen én (meestal) zonder gemopper of gezeur.
Maar nu, een week na aankomst, kan ik zeggen dat ik steeds meer en meer gewend raak aan het dagritme. Gezien mijn ochtendhumeur is het voor mij een groot voordeel dat ik pas om 12:30 hoef te beginnen met werken. ‘s Morgens om 7 uur (als het nog niet zo warm is) ga ik een rondje hardlopen in de omgeving. 7 uur is spitsuur in Santa Cruz, want vaders en moeders brengen hun kinderen massaal per auto of motor (over de hobbelige zandwegen) naar school. Aan verkeersregels doen ze hier niet. Wat nou rechts heeft voorrang? Gewoon laten zien dat je de snelste bent.

Om 12:30 ga ik samen met de kinderen lunchen. Dit is altijd heel gezellig omdat ze erg blij zijn me weer te zien. De lunch bestaat uit soep met pasta en gekookte aardappelen en een bordje rijst met wat groenten.
Na de lunch gaan de kinderen naar hun kamer. Sinds gister heb ik de verantwoordelijkheid gekregen over ‘chalet 1’. Dit is een klein gebouw met 5 kamers waar ongeveer 12 meisjes slapen. Ik moet controleren of ze hun kamer netjes opruimen, de (beruchte) vloer dweilen en dat de oudste kinderen zich wassen en omkleden voor school. De oudste kinderen hebben namelijk 's middags les, terwijl de jongste kinderen 's morgens les hebben.

Om 14:00 gaan de oudste kinderen naar school en neem ik groep 1, 2 en 3 (te vergeljken met onze groep 3, 4, 5) mee naar een klaslokaaltje op de Hogar. Hier mogen ze twee uur lang huiswerk maken, spelen, knutselen etc. Het zijn lekkere chaotische uren want de kinderen rennen werkelijk alle kanten op en ze willen me al hun knutselwerkjes laten zien dus ik wordt naar iedere hoek van de klas gesleept.

Om 16:00 is er een kleine pauze om een fruithapje te eten, maar regelmatig wordt dit o zo gezonde fruithapje door de koks in de keuken vervangen voor een heerlijke cake. Ze gooien de tafel met ingredienten en een grote mengkom naar buiten en iedere keer mag een andere kind roeren in de mengkom.

Hierna is het tijd voor een activiteit die per dag verschillend is. De activiteiten bestaan uit televisie kijken, voetballen op het voetbalveld, naar de speeltuin, wat uitleg over hygiene en nog een aantal dingen. Ook dit is altijd lekker hectisch, omdat de grote en kleine meiden eigenlijk van elkaar gescheiden zijn, maar toch telkens naar elkaar toe rennen. En het is bij Boliviaanse kinderen heeeeel moeilijk inschatten of een kindje nou tot de ‘grote’of de ‘kleine’groep behoort. Dus nadat ik een keer een meisje heel verdrietig heb gemaakt door te zeggen dat ze tot de ‘kleine’groep behoorde terwijl dat niet zo was, heb ik besloten om het voor nu maar een beetje te laten gaan. Dat is volgens mij ook de gedachte die de meeste leraressen hier hanteren. Net als de meeste Bolivianen hier doen ze lekker rustig aan en zien wel hoe de dag loopt. Wat nou we hebben een strak schema? Als we ergens vandaag niet aan toekomen, gebeurd het morgen wel… en anders niet. Ik als perfectionistische Nederlander moet daar nog een beetje aan wennen..

Om 19:00 gaan we avondeten en daarna loop ik met de meiden mee naar het chalet om te controleren of ze zich allemaal douchen. Gister was mijn eerste werkdag en dat was dus hét moment voor de meiden om me een beetje uit te testen; wat kunnen we wel en niet maken bij deze jongedame? Ik heb alle kinderen onder de douche gezet en daarna ging de muziek aan en leerden ze me ‘boliviaans’ dansen. De meiden hebben keihard moeten lachen omdat ik als oerhollandse allesbehalve soepel ben in de heupen…

Afgelopen zaterdag heb ik mijn ogen uitgekeken. Er kwam een grote groep volwassenen langs die de kinderen allemaal cadeautjes en snoepjes gaven. Onder deze groep zaten ook wat moeders van kinderen die hier zitten. Zij zijn niet meer in staat om voor hun kind te zorgen, maar komen hen heel af en toe een keer opzoeken. Met de nadruk op héél af en toe, want ik hoorde achteraf dat een meisje (10 jaar oud) haar moeder afgelopen zaterdag voor de tweede keer in haar hele leven had gezien.
Daarnaast was de manier waarop de kinderen met hun moeders omgingen heel opmerkelijk. Ze behandelden elkaar op zo’n manier waarop ze ieder ander mens behandelen. Er is totaal geen sprake van een moeder-dochter relatie en daarvan schoten de tranen wel een beetje in mijn ogen.

Gister (maandag) zijn we begonnen met het zwembad schoonmaken. Dit zwembad is in geen jaren onderhouden, dus stel je een pikzwarte zwembadbodem voor, met grijs gekleurd water en allerlei takken, beestjes en andere viezigheid erop drijvend. Een hele klus dus om dit schoon te maken. De kinderen was beloofd dat we vandaag (dinsdag) zouden gaan zwemmen, maar omdat het zwembad nog niet klaar is, is dit verschoven naar morgen. Morgen is ook de dag dat ik met Naomi en Veronica (een medewerkster van het project) naar het centrum van Santa Cruz ga. Hier ligt het mooiste plein van heel Zuid-Amerika dus ik ben heel benieuwd!

Ik schrijf snel weer over al mijn nieuwe avonturen, hasta luego!!

Dikke knuffel Bennie

1. Janne:
    Bennieeeeee!
    Superleuk om te lezen!! Op de Hallse kermis hebben Sophie, Kees en ik je even herdacht, we missen je! Fijn dat je het fijn hebt, geniet ervan!!!!!
    Duizend kusjes Jansie
  2. Henri:
    22 september 2015
    Geweldig genoten van je verhaal Bente, zit het hier met kippenvel ( of is het kippevel?) te lezen.

XXX
    Marielle
  3. Bo de Wilde:
    Hee Bente,
    Wat een ongelofelijk leuk verhaal weer. Geniet er maar lekker van!! Ik hou van je
    Dikke kus Bo
  4. Henri:
    22 september 2015
    Ha Bennie ik zie verandering GEEN ochtendhumeur ik zeg goed bezig. Geweldig leuk om te horen dat jij je al helemaal aan het aanpassen bent aan de Boliviaanse gewoontes, lekker relaxed. genoten van je verhaal, benieuwd naar de volgende.
    XXX Heintje
  5. Minessssssssssssss:
    hee Bennie,
    ff controle? jij om 7 uur op? hardlopen? 7 uur? :O hahahaha
    super leuk weer om te lezen. Zal vast aan papa doorgeven dat we jou de volgende x kunnen bellen als we het zwembad schoon moeten hebben! :p

kussjesss en n hele dikke knuffel miness
  6. Laurien:
    22 september 2015
    Hey Bennie! Super tof om te lezen wat je allemaal mee maakt! en je snapt nu toch wel dat ik heel wat verwacht van die dancemoves als je terug bent! Succes en geniet weer de komende dagen. Tot het volgende verhaal X
  7. Patricia:
    22 september 2015
    Olaaa Bente, wat een avontuur leerzaam en spannend. zoeven van je verhaal genoten. hoezo ochtendhumeur ????? en op 7uur opstaan..... dehhhh / genieten maar en een knuffel van ons uit Brummen
  8. Esther ( collega van jouw mama):
    Hi Bente,

Ik lees je blog elke keer met veel plezier....mocht ik een update hebben gemist dat deelt jouw mama deze direct even met mij zodat ik je leuke en mooie verhalen weer kan lezen ;-D

Super leuk om je zo een beetje te volgen, vooral blijven schrijven, je schrijft leuk. Nou zet m op daar! Groetjes Esther ( collega van je mama)
  9. Jacqueline (collega van je moeder):
    22 september 2015
    Ha Bente, ook ik lees met veel plezier jouw avonturen. Superleuk, interessant en je hebt echt talent voor schrijven! Geniet van alles wat je daar meemaakt, dit is echt een unieke ervaring. Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal, tot snel!
  10. Bri:
    22 september 2015
    Volgens mij zijn die kinderen binnen de kortste keren stapelgek op je.
    raar om als je over .... maanden weggaat je daar dan ook met tranen vertrekt.
    Ik kan me voorstellen als dat 10-jarige meisje haar moeder zo weinig ziet dat er van alles door je heen gaat met zelf een moeder die zo zielsveel van je houdt.
    veel fotos maken Bennie dan kunnen we een voorstelling maken, de gaten in de weg helpen daar wel bij. krijg een beetje een idee dikke kus xx Brigit
  11. Ellen:
    23 september 2015
    Ola bente... wat kan je ontzettend leuk schrijven over je avontuur in Bolivia. .. De kids zijn volgens mij dol op jou!! Wij genieten hier zo ook beetje mee. Liefs uit holland
  12. Inge:
    23 september 2015
    Hoi Bente,
    Via je vader de site met jouw reisverhaal gekregen. Wat heb je al veel meegemaakt in een week tijd! Geniet van alles (vooral van het mooie weer, want hier is het herfst :().